Ayırt ediciliğe sahip, sahibine sağlanan korumanın konusunu açık ve kesin olarak anlaşılmasını sağlayabilecek şekilde sicilde gösterilebilir olması koşuluyla her türden işaret marka olarak tescil edilebilir.
Marka, bir teşebbüsün mallarının veya hizmetlerinin diğer teşebbüslerinin mallarından veya hizmetlerinden ayırt edilmesine yarayan her türden işarettir. Bu anlamda öncelikle marka, bir işaret olmalı ve işaret ayırt edici özelliğe sahip olarak kullanılacağı mal ve/veya hizmetin belirli ve sicilde gösterilmeye elverişli olmalıdır.
Kanunda belirtilen iki şartı sağlayan her türden işaretin marka olarak tescil edilebileceği hüküm altına alınmıştır. Buna göre, soyut ve somut ayırt ediciliğe sahip ve sahibine sağlanan korumanın konusunun açık ve kesin olarak anlaşılmasını sağlayabilecek şekilde sicilde gösterilebilir olması şartıyla kişi adları dahil sözcükler, şekiller, renkler, harfler, sayılar, sesler ve malların veya ambalajlarının biçimi olmak üzere her tür işaretten oluşabilir.
Marka Türleri
Geleneksel Marka Türleri
-Kişi Adları
Kişi adları marka olarak tescil edilebilir. Kişi adı gerçek kişiye ait ise ad ve soyadı şeklinde olabileceği gibi sadece ad veya sadece soyad şeklinde de tescil edilebilir. Tüzel kişi ise tüzel kişinin adı veya unvanı marka olarak tescil edilebilir. Yine tüzel kişi unvanının ayırt edici ekleri yahut işletme adı da marka olarak tescil edilebilir. Tescil edilecek kişi adının tescil ettirmek isteyen kişiye ait olması gerekmez.
-Sözcükler
Ayıt
edici olmak kaydıyla sözcüklerde tek başına veya sözcük gruplarıyla birlikte
marka olarak tescil edilebilir. Sözcüğün marka olarak tescil edilebilmesi için
Türkçe olmasına gerekmediği gibi Latin alfabesi şeklinde olmasına da gerek
yoktur. Yalnız başvuru sırasında Latin alfabesindeki karşılığının belirtilmesi
gerekmektedir. Yine sözcüğün anlamının bulunması da gerekmemektedir. Anlamı
olmayan sözcüklerin ayırt edici unsurunun daha fazla olduğu kabul edilmektedir.
-Harfler,
Sayılar, Harf/Sayı Kombinasyonları
Harfler
ve sayılarda tek başlarına veya birlikte kısaltma şeklinde yahut çeşitli
kombinasyonlarla marka olarak tescil edilebilmektedir. Yine harfler ve sayılar
birlikte kullanılarak oluşturulan işaretlerde marka olarak tescil edilebilir.
Ancak tescil için oluşturulan işaretin ayırt edici olması şarttır. Özellikle
işaretin somut ayırt ediciliğinin bulunması gerekmektedir.
-Şekiller
Kelime
markalarının dışında yaygın olarak kullanılan bir tür olan şekil markaları,
ayırt edici özelliği bulunması koşuluyla çizimler, resimler, geometrik
şekiller, grafikler vb. türden işaretlerden marka olarak tescil edilebilir.
-Sloganlar
Türk
Patent ve Marka Kurumu’nun yayınladığı inceleme kılavuzunda ‘Slogan
markalarının tescil edilebilmesi için slogan markasının birden çok anlamının
bulunması, kelime oyunu niteliğinde veya hayal gücü içeren, şaşkınlık verici ve
beklenilmeyen kelime kombinasyoları içermesi gerektiği ve ancak bu sayede
kolaylıkla hatırlanabilmesi sonucunda ayırt edici niteliğe sahip olduğu kabul
edilir’.
Geleneksel olmayan marka türleri:
-Üç
boyutlu markalar
Her
ne kadar SMK m4 te açık olarak sayılmasa da kanunda örnek gösterme yoluyla
sayım yapıldığı için gerekli şartları taşıması kaydıyla üç boyutlu markalarda
tescil edilebilmektedir.
Buna
göre başvurunun üç boyutlu marka olarak tescilinin talep edildiği hallerde
bunun başvuru formunda açıkça belirtilmesi, ayrıca koruma konusunun açık ve
kesin olarak anlaşılmasını sağlayacak şekilde işaretin tek bir yönden veya
farklı açılardan görünümünü içeren gösterimlerinin Kuruma sunulması gerekir. Bu
gösterimler, en fazla altı farklı açıdan görünümü içerecek ve markanın
bütünlüğünü bozmayacak şekilde olmalıdır.
-Renk
markaları
SMK
m4’te renklerin marka olabileceği açıkça belirtilmiştir. Ancak renk
markalarının tescili için ayırt edicilik şartının sağlanması oldukça önemlidir.
İşletmelerin bazı renkleri sürekli olarak kullanmaları sonucu renk ile işletme
arasında ilgili tüketicinin zihninde bir bağ kurulabilir. Bu noktada da rengin
marka olarak ayırt ediciliği sağladığı kabul olunabilir. Kurum renk marka
başvurularında uluslararası geçerliliği olan Pantone kodlarının belirtilmesini
aramaktadır.
Başvurunun
renk markası olarak tescilinin talep edildiği hallerde bunun başvuru formunda
açıkça belirtilmesi, işareti oluşturan renk görselinin sunulması ve Kurum
tarafından geçerliliği kabul edilen renk kodunun belirtilmesi gerekir. Renk
veya renklerin somutlaşmış, sınırları belli bir şekil, figür, resim veya kelime
gibi unsurlar dâhilinde kullanılması durumunda işaret renk markası olarak
değerlendirilmez.
-Ses
markaları
SMK’
da seslerinde marka olarak tescil edilebileceği açık bir şekilde
düzenlenmiştir. Kurum tarafından yayınlanan inceleme kılavuzunda ses
markalarının ayırt edicilik değerlendirilmesinde, tescili istenen sesin,
geleneksel markalarda olduğu gibi, başvuru kapsamındaki mal ve hizmetler
yönünden ayırt edici niteliğe sahip olup olmadığı hususu değerlendirmeye esas
olacağı belirtilmiştir.
Başvurunun
ses markası olarak tescilinin talep edildiği hallerde bunun başvuru formunda
açıkça belirtilmesi ve işaretin elektronik ortamda dinlemeye ve saklamaya
elverişli kaydının Kuruma sunulması gerekir. Başvuru sahibi nota ile gösterimin
mümkün olduğu hallerde bu gösterimi de başvuruyla birlikte sunabilir.
-Hareket
markaları
Başvuru
inceleme kılavuzunda, hareket markalarında ayırt edicilik her bir somut olayın
özel şartlarına göre değerlendirilir. Değerlendirmede hareketin ilgili tüketici
çevreleri tarafından marka olarak algılanabilir olup olmadığı, ilgili hareketin
tescili talep edilen mal ve hizmetlerin ticari kaynağına işaret etme
fonksiyonunun bulunup bulunmadığı hususları dikkate alınır.
Başvurunun
hareket markası olarak tescilinin talep edildiği hallerde bunun başvuru
formunda açıkça belirtilmesi ve işareti oluşturan hareketi tasvir eden bir
görüntünün veya hareketsiz ya da hareketli görüntü dizisinin Kuruma sunulması
gerekir. Gösterimler, markanın bütünlüğünü bozmayacak nitelikte olmalıdır.
-Pozisyon/Konum
markaları
Pozisyon
markaları, işaretin özel bir şekilde ürünün üzerine yerleştirilmesi veya
eklenmesiyle oluşturulan markalardır.
Bir
başvurunun pozisyon markası başvurusu olarak değerlendirilebilmesi için,
öncelikle tescili talep edilen işaretin bir pozisyon markası olduğunun başvuru
formunda açıkça belirtilmesi gerekmektedir. Bunun yanında, pozisyon
markalarının gösteriminin birtakım gereklilikleri vardır. Koruma talep edilen
pozisyonun gösterimi ile tescilin konusuna girmeyen unsurların gösteriminin
Kurma sunulması zorunludur. Başvuru sahibi işaretin mallar üzerine nasıl
eklendiğine ilişkin açıklamada sunabilir.
-Desen
markaları
Kurum
tarafından yayınlanan marka inceleme kılavuzunda (2021) desen markalarının
tescil edilebileceği belirtilmiştir. Buna göre ‘Desen markaları, düzenli olarak
tekrarlanan birtakım öğelerden oluşan markalardır. Başvuru sahibi tarafından
desen markalarının tekrarlanan desenlerini gösteren bir örneğinin Kuruma
sunulması gerekmektedir. Bu tür markalarda unsurların nasıl düzenli tekrar
ettiğini detaylandıran tariflere yer verilebilir. Olası tarifler markanın
gösterimiyle uyumlu olmalı ve koruma kapsamı genişletilmemelidir’.
-Koku
markaları
Günümüzde
kokularında marka olabileceğine yönelik ciddi tartışmalar yaşanmaktadır. Avrupa
Birliği içerisinde de kokuların marka olup olmayacağı yönünde önemli gelişmeler
ve tartışmalar yaşanmaktadır. Bu konuda ABAD tarafından verilen bir kararda (12.12.2002,
C-273/00, Sieckmann kararında, EU:C:2002:748, §69-73 ) kokuların marka
olabileceği kabul edilmiştir.
Ülkemizde
kokuların, markanın sicilde gösterilebilir olma şartını sağlayamadığından,
marka olarak tescili mümkün değildir.
-Tat
markaları
Tat
markaları da koku markaları gibi tartışılmaya devam edilmektedir. Yine tatların
marka olarak tescili ülkemizde markanın sicilde gösterilebilir olma şartını
sağlayamadığından mümkün değildir.